Stichting Bondru Entertainment Suriname: Nieuwe impuls voor muziekscene

In de levendige en constant veranderende wereld van de Surinaamse entertainment, maakt Stichting Bondru Entertainment Suriname (SBES), indruk met haar missie om de muziekscene te professionaliseren. SBES, een non-profit organisatie, opgericht met de visie om het entertainmentlandschap te transformeren, heeft in 2024 belangrijke stappen gezet richting haar doelen. Onder de bezielende leiding van een dynamisch zeventallig bestuur en de adviserende hand van Rohit Thakoer, zet SBES zich in voor muzikanten en de ontwikkeling van de muzieksector.

Aan het hoofd staat Fabian Sijmor, binnen de muziekscene bekend als Promarman. Sijmor is een vertrouwd gezicht als promotor van zowel Surinaamse als internationale artiesten. Het bestuur wordt verder versterkt door ondervoorzitter T.D. Clarke, secretaris F.L.A. Eduard-Naarden, penningmeester C.N. Krak-Braam en algemeen bestuursleden M.M. Arupa, H.P. Jacobi en O.J.U. Lynch. Samen vormen zij het kloppend hart van de organisatie.

SBES richt zich niet op het organiseren van evenementen, maar op het versterken van de basis van de entertainmentbranche. Een van de sleutelinitiatieven was een registratie campagne voor muzikanten. Sinds de start in 2023 zijn er al 235 muzikanten geregistreerd. “Voor de transformatie van de muziekscene is gedetailleerde data over de sector essentieel,” aldus SBES.

Daarnaast lanceerde SBES verschillende projecten onder de naam ‘Bondru op Missie’, met inspirerende sessies en workshops met prominente sprekers zoals Lloyd de Meza, Sonny Koeblal en artiestenmanager Sjovellie Amoksi. Deze bijeenkomsten benadrukten het belang van artiestenmanagement en de professionalisering van de sector.

Een belangrijke mijlpaal was de samenwerking met het directoraat Cultuur. Tijdens een ontmoeting met onderdirecteur Clifton Braam, presenteerde SBES haar beleidsdocument en werden mogelijke samenwerkingsmodellen besproken om de culturele en muzikale ontwikkeling verder te stimuleren.

SBES staat ook voor uitdagingen. De Surinaamse muziekscene kampt met een gebrek aan organisatie en structurele regelgeving, vooral op het gebied van muziekrechten. Het veranderen van denkwijzen en gewoonten in de branche kost tijd, zoals de stichting opmerkt: “Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd.”

Vooruitkijkend naar 2025 heeft SBES ambitieuze plannen. De stichting wil meer workshops, paneldiscussies en lezingen organiseren en de bewustwording binnen de muziekscene vergroten. Ook willen ze muzikanten juridisch en zakelijk adviseren, met name op het gebied van muziekrechten. Er staan gesprekken gepland met nieuwe partners en organisaties om de samenwerkingen te versterken. De stichting erkent dat de professionalisering van de muziekscene een lang proces is, maar blijft gemotiveerd om haar visie te realiseren. Het publiek reageert gemengd op de activiteiten van SBES. Positieve feedback komt via sociale media en persoonlijke ontmoetingen, terwijl negatieve reacties vaak voortkomen uit misverstanden over de rol van de stichting. SBES benadrukt dat zij geen auteursrechtenbureau is, maar een adviserende en faciliterende rol vervult.

More
articles