Kunstenaar, art – promotor en filosoof Luciӫl Becker van WildcoastArt probeert sinds 1979 kunstenaars te inspireren elementen te ontlenen aan onze kunstuitingen uit Aziӫ, Afrika en het eigen continent. Zodoende moderne kunst te maken, waarbij ze de kunstuitingen van de Europees/Nederlandse beeldcultuur niet over het hoofd hoeven te zien, vermits die in zijn visie – net als bovengenoemde kunstuitingen – ook deel uitmaken van onze diversiteit. Een bevrijdende gedachte die ook staat in het manifest: ‘WildcoastArt a new Concept – a new Approach’, dat in 2010 is uitgegeven tijdens de presentatie van het kunstenaarsboek: ‘Wakaman drawing lines – connecting dots. Contemporary art Suriname’ van Gillion Grantsaan – Remy Jungerman.
Een decennium later ontleent Remy Jungerman verrassende elementen aan vorm en inhoud van de Marroncultuur, die hij combineert met vormen uit de modernistische Nederlandse beeldcultuur. Zodoende schiep hij een ‘eigen’ modernisme, mede op grond waarvan hij verkozen werd Nederland te vertegenwoordigen op de Biennale van Venetiӫ 2019. In de visie van de kunstfilosoof, omdat hij een universeel verstaanbare beeldtaal schiep die mensen ongeacht hun cultuur, etniciteit en religie, intercultureel op elkaar betrekt.
Een functie die Becker ook toekent aan het werk van Soeki Irodikromo en Marcel Pinas die uitsluitend uitgaande van onze eigenheid, ook een ‘eigen’ modernisme, oftewel in onze eigen tijd, cultuur en samenleving ingebedde moderne kunst schiepen. Dus naast het Europees modernisme waarvan Erwin de Vries, Stuart Robles de Medina en Rudi Getrouw beroemde vertegenwoordigers zijn.
In december 1979 schreef de journalist Robby Parabirsing in de toen verschijnende Zondagkrant, over deze ontwikkeling waarbij de kunstenaar – al of niet – ook elementen uit de Europees/ Nederlandse beeldcultuur kan verwerken en integreren in zijn werk, het volgende: ‘Het moet zo worden dat de ’kunstenaar‘ (doet er niet toe uit welke culturele hoek hij komt) bijna vergeten elementen of onderwerpen uit de verschillende Surinaamse culturen oppakt, overbrengt naar het heden, een eigen interpretatie eraan geeft om het als hedendaags kunstenaar voor de toekomst te bewaren.’ De heer Becker probeert kunstenaars te inspireren door zich meer op het eigene te richten. Niet dat wij het Europese overboord moeten gooien, dat is moeilijk. Maar wij moeten ook het eigene niet overboord gooien. Vermits het volgens de art – promotor de basis vormt voor het ontwikkelen van een ‘eigen’ modernisme.Tegen de achtergrond van ons koloniaal verleden in Nederland en Suriname ontstaan als stille reactie op culturele ontkenning. Terwijl het Europese modernisme – tot voor kort nog als universeel beschouwd – als reactie op het ivoren – toren – karakter van kunst in de late negentiende eeuw, ook ontstaan is door kunst te integreren in eigen tijd en samenleving.